L’actuació de millora de les carreteres del Lluçanès Nord implicarà la tala de 25 arbres

  • En un inici s'havien de tallar 143 arbres, però les pressions veïnals i d'alguns alcaldes han portat a la reconsideració

VilaWeb
Redacció
15.01.2016 - 12:58
Actualització: 15.01.2016 - 13:58

Aquest dimecres 13 de gener, el diputat d’Infraestructures Viàries i Mobilitat, Jordi Fàbrega, ha explicat el projecte de millora del traçat de les carreteres BP-4654 i BP-4653 als alcaldes dels municipis implicats i a membres de la plataforma Lluçanès Viu. Les actuacions es centraran en millorar el traçat d’aquestes carreteres, que afecten des de Sant Quirze fins a l’Eix del Lluçanès.

L’actuació inicial té una inversió de 2.143.337 €, i es centrarà en arranjar 8 corbes perilloses i diverses actuacions en 11 quilòmetres. No s’ampliarà la carretera, però en els trams on sigui possible, s’hi construirà una cuneta de formigó que facilitarà la conducció, sobretot quan es trobin dos vehicles de grans dimensions.

Com explica Fàbrega, les obres començaran en breu i finalitzaran el 30 d’agost. En aquests 8 mesos d’obres es realitzaran diverses actuacions sobretot en les carreteres de Sant Agustí a Perafita. El transport escolar i sanitari es veurà afectat amb talls intermitents, i els veïns de Sant Boi i Alpens també en resultaran afectats.

La pressió per preservar els plataners

En conèixer-se el projecte, alguns alcaldes del Lluçanès Nord van reclamar que es traguessin els plataners per motius de seguretat. Tanmateix, en veure els arbres marcats per ser tallats, els veïns i veïnes van pressionar perquè es reconsiderés.

Després de diverses reunions mantingudes des del juliol, entre Diputació, alcaldes, veïns, i la plataforma Lluçanès Viu, a la tardor es van rebaixar els 143 previstos inicialment a la meitat, i finalment només se’n tallaran 25.

Fàbrega valora positivament que es preservi el patrimoni natural i social que són els plataners centenaris pel Lluçanès, i es mostra satisfet amb el consens obtingut. Com diu, caldrà augmentar els recursos previstos, “millorarem algunes corbes molt tancades fent un traçat més obert, així els podem salvaguardar a l’hora que millorem la seguretat”.

Tant l’alcalde de Perafita, Ramon Casals, com el de Sant Agustí, Josep Pujol, valoren positivament l’acord. Com diu Casals “és un equilibri entre la seguretat i la comoditat, i la sensibilitat dels veïns”.

A Perafita finalment només està previst tallar un arbre dels 15 previstos inicialment, fet que valora positivament Teresa Ribera, veïna del poble i membre de la plataforma Lluçanès Viu. Com diu, veu bé el replantejament, però encara té esperances de salvar “l’arbre sentenciat”, just a l’entrada del poble, venint d’Olost.

L’avinguda de Sant Boi de Lluçanès

La segona actuació a les carreteres es durà a terme l’any vinent, el 2017, i resoldrà la problemàtica suscitada a l’entrada de Sant Boi. Fàbrega ha explicat que només es tallaran els plataners d’una banda, fet que permetrà ampliar la carretera un metre. A més a més, s’hi construirà un carril bici i per vianants, i s’hi plantarà una fila de 40 arbres.

 

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem